Sabtu, 11 Mei 2013

Proses Pembangunan Multimedia

1.1 Penerangan projek

Sebelum penghasilan sesuatu produk multimedia, kita harus mengenalpasti dan merancang projek yang ingin dilakukan. Projek yang dihasilkan perlu dilakukan kajian secara menyeluruh dan terperinci agar segala maklumat penting tidak ketinggalan. Proses perancangan adalah perlu untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan mengkaji kaedah atau media yang perlu digunakan untuk menyelesaikan sesuatu masalah tersebut. Penerangan tentang projek haruslah lebih teliti dari segi:


  • Reka bentuk
  • Susunan
  • Warna
  • Penggunaan elemen multimedia

1.2 Kajian dan pengumpulan data

Setelah mengenalpasti projek yang ingin dihasilkan, kita perlu membuat kajian dan pengumpulan data. Proses ini adalah untuk menganalisis atau mengenalpasti dan merancang untuk penyelesaian masalah. 

1.3 Pembangunan Idea

Setelah semua keperluan telah dikenalpasti semasa proses analisis, seterusnya adalah proses mereka bentuk. Proses ini adalah mereka satu penyelesaian spesifik ke atas masalah yang timbul. Proses ini memerlukan seseorang untuk menyediakan carta alir dan papan cerita.

      1.3.1 Membuat Carta Alir

      Carta alir merupakan satu aliran simbol yang dibuat untuk  
      menggambarkan secara keseluruhan struktur dan interaksi  
      yang berlaku antara pengguna. Ini akan memberikan gambaran  
      tentang perjalanan aplikasi bahan multimedia yang akan 
      dibangunkan.


Rajah 4.1 Contoh Carta alir



      1.3.2 Membuat papan cerita

       Papan cerita adalah satu siri imej atau lakaran yang    
       menggambarkan atau menjelaskan tentang penyusunan, urutan 
       dan perincian maklumat tentang persembahan multimedia 
       yang dibangunkan. Setiap papan cerita ini boleh dihasilkan 
       melalui komputer atau lakaran tangan. Ini adalah penting 
       untuk memberi gambaran tentang keseluruhan cerita. Setiap  
       papan cerita ini mengandungi kandungan skrin, reka bentuk 
       skrin dan setiap perkaitan di antara skrin yang terlibat.  
       Penyediaan papan cerita yang lengkap dapat membantu 
       pengurus projek untuk membuat anggaran kos projek dan 
       menentukan tempoh masa yang diperlukan untuk 
       menghasilkan projek tersebut.

Rajah 4.2 Contoh Storyboard 1


Rajah 4.3 Contoh Storyboard 2




      1.3.3 Mereka bentuk Antara Muka

       Antara alat pengarangan yang digunakan untuk membina 
       antara muka adalah seperti berikut:
       - Alat pengarangan berasaskan slaid persembahan: Microsoft 
         Powerpoint
      - Alat pengarangan berasaskan buku Tatasusunan kad atau 
        lebaran buku: Toolbook
      - Alat pengarangan berasaskan ikon-ikon yang disusun dalam 
        carta alir: Macromedia Authoware
      - Alat pengarangan berasaskan masa atau frame: Macromedia 
        Director dan Flash.

Rajah 4.4 Contoh Alat pengarangan Web

Rajah 4.5 Contoh Perisian Persembahan Powerpoint



1.4 Pengesahan Kandungan

Setiap maklumat yang dihasilkan dalam produk multimedia haruslah tepat dan sahih setiap isi kandungannya. Selain itu, hak cipta juga amat dititikberatkan dalam menghasilkan sesuatu produk multimedia seperti koswer, kiosk, laman sesawang dan sebagainya untuk mengelakkan berlakunya plagiat hasil produk yang dilakukan. 


1.5 Mereka bentuk elemen-elemen grafik

     1.5.1 Grafik

     Perisian grafik digunakan untuk menghasilkan elemen grafik 
     yang statik seperti gambar atau poster. Grafik ini dihasilkan 
     sebagai antaramuka dengan pengguna. Perisian ini digunakan 
     untuk menyunting atau memanipulasi imej seperti rotate, flip 
     dan sebagainya. Selain itu, penggunaan perisian ini adalah 
     untuk menghasilkan pelbagai bentuk dan menambah kesan khas 
     pada imej seperti kesan 3D untuk menonjolkan imej tersebut. 
     Contoh perisian grafik yang biasa digunakan ialah Microsoft 
     Paint atau Paint Brush, Adobe Photoshop, Corel Painter, Corel 
     Photo Paint, Corel, Corel Draw, Freehand, Canvas,  Photo 
     Draw dan Xara.


      1.5.2   Audio

· Untuk menghasilkan rakaman audio atau elemen audio seperti muzik atau muzik latar kita memerlukan perisian yang sesuai.
· Antara perisian untuk membuat rakaman audio ialah : perisian Sound Recorder, Audicity, Sony Sound Forge (untuk PC), atau Macromedia Sound Edit (untuk Macintosh).
· Perisian ini menyediakan kemudahan untuk menyunting audio, menambah kesan bunyi, memotong audio dan sebagainya.
· Sony Sound Forge dan Macromedia Sound Edit mampu untuk membuat penyuntingan audio daripada pelbagai jenis fail audio.


      1.5.3  Video

·  Untuk penghasilan klip video digital perisian yang boleh digunakan adalah Windows Movie Maker. Ia menyediakan kemudahan yang mudah untuk pengguna. Pengguna hanya perlu menyusun klip video yang diinginkan untuk membentuk satu klip video yang dikehendaki. Terdapat kesan animasi dan effect yang boleh ditambah.
· Selain itu, perisian lain yang boleh digunakan untuk menghasilkan video ialah Abode Premiere, Video Fusion, Ulead, Vegas Por, Media Studio Pro, Cyberlink Director.Perisian ini mempunyai lebih banyak kelebihan namun memerlukan lebih banyak masa untuk menghasilkan video yang terbaik dengan kualiti tinggi.

 1.5.4 Animasi

     Animasi ialah sesuatu objek yang bergerak, dinamik dan  
     menarik  dan mampu memberi impak kepada penonton.
     Terdapat 2 jenis animasi iaitu:

· Animasi 2D
· Animasi 3D


     Perisian yang biasa digunakan untuk aplikasi 2D ialah   
     macromedia  Flash, Toon Boom Studio. Animasi 2D yang  
     dihasilkan adalah untuk aplikasi multimedia dan laman web.
     Animasi 3D kini banyak dihasilkan. Animasi 3D biasanya    
     untuk menghasilkan animasi yang berbentuk kartun untuk iklan  
     televisyen dan sebagainya. Perisian yang digunakan untuk  
     menghasilkan animasi 3D ialah Ulead Cool  3D Studio, Xara  
     3D, 3d studio Max, Maya, Lightwave 3D.


Rajah 4.6 Contoh kartun 2D


Rajah 4.7 Contoh kartun 3D


1.6 Penentuan navigasi dan interaktiviti


  • Interaktiviti adalah elemen multimedia yang dianggap sebagai  jantung kepada aplikasi multimedia. Navigasi pula berkait rapat  dengan interaktiviti.Navigasi membolehkan penggunaan aplikasi  dengan lebih berkesan.


  •   Mengawal Jujukan Kandungan
     1.  Butang-butang navigasi: “Next”, “Previous”, “Continue” 
          membolehkan pengguna mengawal perjalanan aplikasi


  •    Menyediakan Pautan Sejarah (history of links)

     1. Membolehkan kita menjejaki skrin-skrin yang kita telah 
         paut atau lawati
     2. Menyediakan lompatan tidak linear ke mana-mana skrin yang 
         telah dilawati sebelum ini.

  • Maklum Balas Pengguna
      1. Memberitahu pengguna hasil tindakannya,
      2. Membantu mengukuhkan proses pembelajaran.
      3. Maklum balas dalam bentuk tekstual / paparan gambar, fail 

          bunyi / klip video.


  • Rujukan-Silang untuk Maklumat Berkaitan
    1. Pengguna boleh mengelintar atau menerokai aplikasi untuk 
        mendapatkan maklumat yang diingini
    2. Cth: penggunaan Kamus Elektronik


1.7 Pengarangan

  • Alat pengarangan bagi multimedia adalah berbeza-beza dari aplikasi pemproses kata yang mudah sehinggalah ke persekitaran multimedia yang kompleks.
  • Pemilihan alat untuk membangunkan produk multimedia bergantung kepada bilangan keperluan yang dikehendaki oleh pengguna.
  • Terdapat pelbagai bidang yang boleh dibangunkan dengan menggunakan alat pengarangan multimedia seperti :
           1.    Persembahan (presentation)
           2.      Hiburan
           3.      Pengiklanan
           4.      Rujukan
           5.      Pelajaran
           6.      Simulasi 
  • Antara perisian pengarangan:
1.      Mewarna dan melukis – MacDraw Pro Illustrator
2.      Penyuntingan imej – Photoshop
3.      Penyuntingan audio – Sound Edit
4.      Penyuntingan video– Adobe Premiere


0 ulasan: